23 June 2020

Als ik de baas zou zijn van het journaal (bis)

door Zomer Zonder Vliegen
Nieuws & Info
23 June 2020

Als ik de baas zou zijn van het journaal (bis)

door Zomer Zonder Vliegen

Alle kinderen voor kinderen nog aan toe, de afgelopen dagen was het eindelijk meermaals van dattum: nieuws waarvan je denkt: Ha, fijn! Niet over een tandarts in Den Haag die niemand pijn doet bij het boren, maar wel over hoe het pad naar een transitie van onze (internationale) mobiliteit langzaam maar zeker geëffend wordt. Hoera, hoera! 

Met stip op één in de kleine maar fijne goednieuwsshow: in het Federale Parlement werd vorige week een voorstel tot Resolutie gestemd over de ondersteuning van het internationaal reizigersvervoer per spoor. Die resolutie bevat elf aanbevelingen aan onze Regering over de modal shift in Europa van de lucht naar het spoor. De aanbevelingen zijn niet bindend, maar anderzijds kan de Regering ze niet zomaar naast zich neerleggen. Zo'n resolutie geeft dus een belangrijk mandaat aan de Regering om bijvoorbeeld in de volgende beheersovereenkomst met de NMBS internationaal treinverkeer als kerntaak op te nemen of om in Europa het voortouw te nemen in de verdere ontwikkeling van het internationale treinnetwerk. De eigenlijke resolutie vind je hier

Verderop in het nieuws: De Zweedse regering maakt werk van een nachttreinverbinding tussen Malmö en Brussel, en België wil daar zijn steentje aan bijdragen. Nog even geduld, in 2023 zou de trein een feit moeten zijn! In Frankrijk wordt dan weer nagedacht over een verbod op korteafstandsvluchten

In de duidingsprogramma’s bij het nieuws waren ook onze favoriete klimaatnonkels Frans en Jos deze week op TV. Jos Delbeke, voormalig directeur-generaal klimaat bij de Europese Commissie  vorige week donderdag in De Afspraak: "Als we nu banen redden die we binnen vijf à tien jaar niet meer nodig hebben, dan zullen de kosten oplopen. Kijk naar de luchtvaartsector. Het aantal zakenvluchten zal misschien halveren of verminderen met een derde. Binnen Europa moeten we toch nadenken over lange afstandstreinen en of een steward nu op een vliegtuig werkt of op een trein..."

Europese Green Deal Commissaris Frans Timmermans deed zijn zegje dan weer in de Zevende Dag: "Het is bijna niet uit te leggen dat we wel taks betalen op de benzine voor onze auto's of op de stroom voor treinen, maar niet op de kerosine voor de luchtvaart." Met de nodige bescheidenheid: wij proberen met Zomer Zonder Vliegen zandkorrels te verleggen in de rivier. Als Frans en Jos spreken, luistert heel Europa en kunnen we gerust over kiezelstenen spreken. En veel zandkorrels en kiezelstenen bij elkaar maken een rotsblok. 

Last but not least: de nieuwssaga over de gratis treinritten voor elke Belg! De totstandkoming van die maatregel blijft een redelijk knullige historie en wat betreft de effectiviteit of de urgentie geven ook wij de maatregel slechts het voordeel van de twijfel. Vanaf augustus krijgt elke Belg een pass om zes maanden lang twee gratis ritten per maand te maken. De pass moet je aanvragen via een online invulformulier. Vervolgens wordt de pass  opgestuurd… per post! Radicaal digitaal? Nog even niet bij de NMBS.

Anderzijds, fietsen mogen vanaf juli ook gratis mee op de trein: dát vinden wij pas vooruitstrevend beleid! Reizigers moeten wel over een biljet met "fietssupplement" beschikken, maar dat biljet zelf zal dus gratis zijn. Doen ze het nu expres, die grapjassen van de NMBS? 

De tijden veranderen... nog geen twee weken geleden maakte het journaal ons veel minder blij en vonden we nog dat de nieuwsmakers teveel naar Kinderen voor Kinderen hadden geluisterd.